Spetter, spieter, spater, lekker in het water! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Spetter, spieter, spater, lekker in het water! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Spetter, spieter, spater, lekker in het water!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

01 Maart 2014 | China, Kanton

Zoals voorspeld was het afgelopen weekend heerlijk weer. Na heerlijk te zijn uitgeslapen zijn we op zaterdag opnieuw naar 'de ghetto' vertrokken. Irene en ik wisten natuurlijk de weg en so on.
Dit keer waren we niet echt op zoek maar keken we rustig rond. De standeigenaren maken hun eigen prijzen waardoor je dus echt kunt afdingen, ook verschilt het dus per stand in prijs en moet je daar een sport van maken. Eerst goed kijken voordat je iets aanschaft. Doordat het zulk mooi weer was, hadden we veel zin om een zonnebril te scoren. Deze had ik tussen die andere 41kg niet ingepakt. Eindelijk na veel passen hadden we 2 te gekke gevonden. Maar natuurlijk niet gelijk toehappen, naast normale moderne zonnebrillen hangt het ook vol met brillen in de style van Lady GaGa. We hebben nog even lekker verder rondgekeken en het valt mij op dat hier wel veel Europees uitziende mensen lopen. Je kunt het zien als een fashion center met veel kledingmerken waar je dus inkopen kunt doen. Terug bij de zonnebrillen stand was de mijne net verkocht. Dat zul je altijd zien maargoed dan was die vast niet voor mij bestemd. Op terugweg naar het metrostation bezochten we nog een parfumerie stand. Dezelfde parfums voor €3 a €4 in dezelfde fles, toch roken ze terug in het hotel ietsje anders maar voor het geld hoefde we het niet te laten.
'S Avonds hebben we met een groep gegeten bij een asian restaurant te Wanda Plaza, dat is een andere shoppingmall in de buurt van onze accomodatie. Ze hebben hier ook gewone winkel zoals H&M, Jack en Jones en de Walmart. Het restaurant zat goed vol en ook voor ons werd een mooi plekje uitgekozen. We zaten aan een ronde tafel met in het midden een rond draai plateau waar ze het eten op plaatsen voor het eat&share concept. We kozen met z'n allen een aantal gerechten uit en hebben werkelijk gesmuld.

Op zondag hebben we wel ontbeten in het restaurant. In het weekend is het namelijk tot 10:00h mogelijk. We hadden voorgesteld om naar Chimelong Safari park te gaan maar veel van de groep wilde rustig aan doen. Irene en ik zijn op de metro gestapt en kunnen nu heel handig ook in en uitchecken met onze Chinese 'ov-chipkaart'.
De zon kuste onze gezichten en waren na 1 uurtje aangekomen bij het park. De dierentuin is vergelijkbaar met Nederlandse prijzen maar veelbelovend als je recensies leest op het internet. We hebben eerst heerlijk gewandeld en de dieren bewonderd. Je kan in dit park bij veel dieren eten kopen om hen te voeden.
De Apenheul werd gek en een planet on earth film was er niets bij. Van klein lukkend aan moeders tepel tot ondeugende die zelfs te water springen voor het voer wat locals uitdelen. Het park was vol met de lokale bevolking waardoor we nog meer opvielen en dat heb ik geweten. Een 1.50mtr hoge Chinese meid sprong boven op mij ofdat ik een van de grootste supersterren van China was. Foto hier en daar maar toch schrok ik wel omdat al twee van ons hierbinnen beroofd. Het is een veilig land maar doordat wij opvallen en ze kort door de bocht denken dat wij meer te besteden hebben, is dat natuurlijk interessant. Maargoed na de fotoshoot stapte wij in Thomas de trein voor de safari rondrit. Je kan ook met je eigen auto door het safaripark rijden en dat deden der dan ook veel met kinderen en de nieuwste mobiele eenheid hangend uit het raam of bovendak. De tour was erg bijzonder omdat veel dieren erg nieuwsgierig zijn en op je afkomen. De gevaarlijke dieren zitten wel achter 'slot en grendel' en kun je op een afstand bekijken. Ook in de trein waren wij blonde erg interessanter dieren en werden hun focus benadrukt.

China staat bekend om bamboe en de wit met zwarte schatjes, namelijk de pandaberen. Ze hadden er veel en leuk om te zien dat er ook eentje was geboren in juli jl. Deze kleine spruit gaf acte pressance met moederlief en gaven een speelshow weg.
Na de zoo zijn we wezen eten in de G5, dat shoppingmall tegenover ons hotel waar ik dagelijks met m'n hotelraam op uit kijk. Op de 3e etage heb je veel restaurants en kozen we voor de Frans-Chinese tepanaki. Voor je neus wordt het dan op een plaat gebakken en snel dat ze het kunnen. Af en toe een flink vuur voor de show en we kregen de toetjes van het huis. Ze zijn hier trouwens in China onwijs behulpzaam, hebben een app waar ze Chinees naar Engels vertalen en andersom.

Maandag begonnen we gelijk goed met het proeven van wijn en thee. We hebben geleerd ober de verschillende soorten en smaken van deze producten. Dat is erg fijn zodat je jezelf bijna sommelier kunt noemen en passagiers van extra informatie kunt voorzien. Ze drinken hier veel rode wijn en witte wijn is vaak maar 1 soort van te krijgen.
Dinsdag was de dag van de waarheid. Ons eerste examen, EHBO. Eerst kregen we allen nog de kans om het reanimeren te oefenen en toen moesten we per tweetallen het voor het echie doen. Het ging mij goed af en volgde de stappen zoals ons is aangeleerd; omgeving checken of het veilig is en dat andere passagiers uit de weg moeten zodat je de ruimte hebt. Strakke kleding los en check voor 5sec de ademhaling, roep voor help naar andere stewardess - om cockpit en purser in te lichten en de EHBO kit te brengen en omroep maakt voor dokter aan board, 30 borst compressie, mond checken voor voorwerpen die er niet thuis horen, luchtmasker op zodat je niet echt mond op mond beademt (heel fijn!!), de luchtwegen openen, 2x adem geven met 5s er tussen en dan weer 30 borst compressie en deze cycle moet je 5x herhalen voordat je weer z'n eigen ademhaling checkt.
Maar gelukkig was heel de klas geslaagd!!! In de avond ben ik m'n kleding gaan wassen in het China southern hotel, overal waar je kijkt zie je het logo. Het bedrijf is van de overheid en hebben dan ook veel kantoren panden en of hotels. In dit hotel heb je dus een wasserette waar crew hun kledij wast. Ook wonen er veel in het hotel zelf. De wasmachine neemt natuurlijk veel tijd in beslag waardoor we op onderzoek uit gingen in de straat. We hebben een heerlijke massage gepakt en ook hier werden we op handen gedragen. Heel fijn om relaxed de woensdag in te gaan.
Woensdag was een dag waar ik wel tegenop keek. We hadden de medische keuring, dit moet voldoende worden afgesloten anders zit je binnenkort terug op het vliegtuig. Het was een veel uitgebreidere keuring dan die ik heb gekregen van KLM Cityhopper. Van bloedprikken tot röntgenfoto's en niet te vergeten een echo en hartritme check. De uitslag kregen we niet gelijk te horen maar dat krijgen we nog. In de middag was het tijd voor afleiding en werden we ons uniform aangemeten. Wij, meiden waren allemaal zo blij want we krijgen ook een roze variant. De vorige groep begon met heel donkerblauw waardoor het erg opviel dat je niet echt Bin het team hoorde. Ook gaat hun rang verdeling op kleur van licht naar donker. De purser aan board heeft dan ook de blauwe variant. Nu zijn we allen een team. We krijgen bijpassende pumps en hoedje om het echt af te maken. Donderdag hebben we in de middag moeten presenteren voor de klas en de vice president van het trainingsgebouw. Ieder moest goed rechtop zitten, haren netjes, opstaan toen die mevrouw binnen kwam en applaus van jewelste. Tikkeltje overdreven maar daar geven ze hier veel om en kun je zien dat we wat nuchterder zijn. Van deze mevrouw hebben we een ander leslokaal gekregen op de bovenste verdieping. Dat is een super mooi lokaal met heerlijke stoelen en tafels waar onze lange stelten ook echt onderpassen. De presentatie ging over de toeristische attracties wat we op de allereerste dag hadden bezocht.
Vrijdag de laatste dag van de week, wat betekent dat we er alweer bijna twee weken zitten. Er stond ook deze dag een leuk en afwisselend programma gepland. We hebben in de middag gezwommen. Het is belangrijk dat je goed kunt zwemmen omdat het vliegtuig in het ergste geval een noodlanding op zee moest maken en de passagiers veilig bij elkaar moet houden. De zwemleraren wilde ons eerst zien zwemmen en moesten we 500mtr zwemmen in het groene water, ik was nr 3 va. De klas maar dat kan ook niet anders met een zwemjuf als moeder ;-)
We waren binnen half uur mee klaar waardoor we heerlijk vroeg weekend hadden. We zijn gisteren (schrijf dit nu zaterdagochtend) naar de stad geweest rondom de 'Canton Tower'. Ik kreeg echt het gevoel dat ik midden in een grote stad bevond met boulevards vol terrassen en skyline waar je U tegen zegt. We hebben heerlijk op terras gezeten bij een irische pub, fijne cocktails gedronken en om ons heen een multi culti samenleving. Gezellig het carnavalsweekend begonnen!!
Vandaag gaan we naar Shamian island, een eiland wat op een zandbank is gebouwd en via bruggen met Guangzhou is verbonden. Vol oude Europese architectuur en VOC geschiedenis. Morgen lekker rustig aan en begin ik met leren voor m'n tweede examen van EHBO. Dit keer de theorie.

Nou Zhou Lai (m'n Chinese naam), gaat zich klaarmaken voor de dagtrip en wenst jullie een bijzonder goed weekend!

• 01 Maart 2014 - 07:20

Marjorie:

Wat een leuke week, x

• 01 Maart 2014 - 08:47

Naomi:

Heel erg leuk dit te lezen jolien doe ireen en Ismay de groeten van mij en nog vee plezier gewenst daar! Xx

• 01 Maart 2014 - 12:52

Papa:

Leuk jij dat het zo goed met je gaat
    Ik vindt het fantastisch al die berichten te lezen
    Lekker ondernemend
    Kid papa