Your dreamjob does not exist, you must create it! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Your dreamjob does not exist, you must create it! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Your dreamjob does not exist, you must create it!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

24 Maart 2014 | China, Kanton

Dutchies all over the place!! Zondagochtend uit bed gesprongen, op z'n sjonnies naar beneden. Je weet wel trainingspakkie en zo'n knot op je kop. Tot grote verbazing zaten daar de Nederlandse crew, tip en top in pak. Ze waren net gearriveerd en ook bij ontbijt, liep ik er dan zo bij haha..
Gezellig om ze eindelijk eens te ontmoeten, sommige ken ik al wel. Straks als ik ga vliegen dan heb je altijd 1 dag overlapping met een ander, extra gezellig om elkaar dan weleens gezien te hebben.

We waren overdag naar Taiko Hui gegaan, das een shoppingmall met alle grote internationale merken en op de 3e etage heerlijke restaurants met westerse food. Chinese houden er ook van en was dan ook echt een kunst om een tafel te veroveren. Normaal als het druk in restaurants is, krijg je een nummertje en roepen ze om wanneer er tafel voor je vrij is. Je hoeft altijd maar tien minuutjes te wachten.
Maar we deden ons kunstje en we hadden het zo voor elkaar. Het restaurant heette trouwens Simply life, heerlijke gerechten van pasta truffel tot versgebakken pizza, pikante patattekes en overheerlijke salades en dan nog niet gesproken over de taartjes, croissants, roombroodjes. M'n hart maakt een sprongetje als ik daar ben!

De week begon aardig pittig, configuratie van de A330 serie vliegtuigen. Je hebt bijv het type A330 maar dan ook nog verschillende series zoals A330-200A, A330-300, A333A of de serie die op Amsterdam vliegt namelijk A330-200B. Het zijn allemaal dezelfde enkel is de layout verschillend; aantal stoelen, klassen etc verschilt aan board.
Het is heel veel informatie wat je allemaal moet weten want elk type is net weer anders werken, maar onwijs interessant.
Samen met de Nederlandse crew was de cabine manager vanuit Nederland overgekomen. Ze kwam ook even buurten bij ons in de klas en gaf al kort een indicatie over wanneer we voor de eerste keer naar Nederland terug gaan. De cursus is namelijk opgedeeld in twee periodes omdat we niet voor de gehele periode een visum kunnen krijgen. Maar breekt lekker de tijd en ook weer super fijn om even lekker thuis te zijn. Dinsdagmiddag hadden we een ceremonie over een motivatie film hoe het bedrijf personeel uit de 80 en 90e jaren nog steeds kan motiveren. Daarnaast hebben we erg gelachen om een dansje van de luchtvaartmaatschappij. Deze kun je bekijken op YouTube 'What the fok say' en presenteert het jaar van het paard. Een dag niet gelachen...

Woensdag hadden we nog gezellig met de Nederlandse crew afgesproken om ze beter te leren kennen, echt gezellig!
Donderdag zijn we naar een museum geweest. Dit museum gaf weer over de historie van de Guangdong provincie waar Guangzhou in ligt. Daarna nog naar het plein geweest waar de kanton toren aan ligt en waar je de echte skyline hebt van de stad zelf. Ook wonen er hier in die buurt de rijkere Chinezen, heb ik mij laten vertellen. Met een fotootje hier en daar was het weer tijd om terug naar het hotel te gaan.

Vrijdag was het weer D-Day vol toetsen en spanning. Bij de A330 lessen hebben we ook veel over evacuatie geleerd en wat hoort daar ook bij, EVACUEREN. Weten 'hoe je de vliegtuigdeuren geopend krijgt en binnen 90s de passagiers eruit krijgt' In dit type vliegtuig zitten er in de cabine 8 evacuatie routes via de deuren. De deuren kunnen geopend worden en blaast er automatisch in een noodgeval een glijbaan eruit. Op deze kun je naar beneden glijden als je op land een noodlanding moet maken of als je op zee land, dienen er 6 als rafts die per raft 60 passagiers aan kunnen en vervoeren. De passagiers luisteren natuurlijk in zo'n situatie naar jou en daarom hebben we commando's in het Engels en Chinees geleerd om door de cabine te schreeuwen.
"I'm gonna scream and shout and let you safe out!"
Hier kregen we ook een praktijk toets over en moesten we van de glijbaan af. Vanaf boven in het nagebouwde vliegtuig lijkt het echt veel hoger, maar in noodsituatie geven wij ieder een zetje want je moet niet passagiers hebben die gaan twijfelen. Maar ik stond daar boven ook wel even te slikken hoor, maar I did iT! Meerdere keren om het uiteindelijk niet eng te vinden. Het geeft echt zo'n kriebel in je buik ofdat je in de goliath achtbaan zit en het eerst zo omhoog rijdt. In de middag kregen we de toets over de stof van afgelopen week en ook deze heb ik behaald met 90%
Fijn om zo het weekend te beginnen!

Afgelopen weekend hebben we weer echt leuke dingen ondernomen, eerst naar de leather building geweest op zaterdag. Maar helaas was dat niet zo'n succes, het leek erg op Turkije met de agressieve verkoop. Je kunt hier namelijk tassen, schoenen, portemonnees en alles van 'leer' maar we dachten we kunnen wel even afdingen maar nee hoor, ze waren niet gek.
Teleurgesteld liepen we naar buiten en toen we de rij voor de taxi's zagen staan, zakte de moed in onze schoenen. Maar we hadden stoer een scooter slash tuktuk genomen die achterop zitjes heeft. Lekker tussen al het verkeer door, heerlijk benzine opgesnoven en de toeters hoor je nog galmen in je oorbuizen kwamen we veilig bij het hotel aan.
In de avond zijn we voor het eerst echt uitgeweest bij de party pier. De pier ligt aan de rivier en heb je prachtig uitzicht op de verlichte kanton toren. Alles is groot en goed hier in China.
Zondag hebben we onze teleurstelling van zaterdag goed gemaakt om weer naar ghetto shoppingparadijs te gaan.

We kregen ook een email dat we hoogstwaarschijnlijk rond 1 april terug vliegen dus dat komt nu echt zo dichtbij!!! Counting downs the days :-) Het is hier ook echt zo genieten maar kijk er echt naar uit om weer even thuis te zijn!!

• 24 Maart 2014 - 13:42

Marjorie:

Wat een leuk verslag, we zien je snel. Xxxxx