Hakuna matata - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

23 April 2014 | China, Kanton

Een week geleden vertrokken we opnieuw naar Guangzhou voor het laatste deel training. Deze keer waren de traantjes en klotsende oksels wat minder dan eerst. Je weet toch waar je heen vliegt en hoe het is. Elke keer als ik op reis ga, neem ik mezelf elke keer weer voor om toch minder te moeten sjouwen met handbagage. Dus al een 'kleine' tas mee op die 12-urige vlucht maar toch onbewust stop ik vol al was het die grotere. Ik krijg het altijd spaansbenauwd als ik iets niet snel genoeg kan vinden, en na al die 10x 'May I see your passport' Zoek je die 11e keer nog rot en nee daar kan geen tassen organizer tegen.

We zaten achteraan in het vliegtuig en zat naast een Braziliaanse man die op business reis was voor de beurzen die hier nu plaatsvinden. Die meneer hield de gehele vlucht z'n zonnebril op waarschijnlijk omdat hij wel de zon zag.
Toen we arriveerde moesten we nog even onze luiken open zien te houden omdat de kamers door de verschillende beurzen, drukte nog niet gereed waren. Ik moet je zeggen das knap lastig, ik verblijf nu op de derde etage. We zitten dit keer verspreid door het hotel en kijk dit keer uit op de snelweg.

Woensdag heb ik eerst alles geïnstalleerd om er weer m'n eigen plek van te maken en ben daarna diepe coma slaap geraakt, s avonds gezellig wezen uiteten om deze periode in te luiden.
Donderdag was het gelijk aanpoten en dat voelden we, half slapend, de ander knikkebollend in de klas kwamen we de dag door. We hadden een fijne onderbreking om twee meiden hun verjaardag te vieren hier in China. Ze hadden Chinese slagroomtaarten gekocht waar na het zingen uit volle borst, van genoten kon worden. Erna begon vrij pittig met les over Dangerous Goods. Dat zijn gevaarlijke stoffen die wel of helemaal niet vervoerd mogen worden door passagiers of per vracht toestel. Deze stoffen kunnen schade aanrichten of in bepaalde gevallen vlam aar worden of zelfs als explosief ontpoppen. Afgelopen vrijdag kregen we daar gelijk examen over, buiten verwachting toch behaald met 96%
Wat waren we blij dat het vrijdag 17:15h was, WEEEKEND ; TIME TO REST!

Afgelopen weekend ben ik naar het grootste park hier in Guangzhou geweest; Yuxieu park. In de veronderstelling dat we met het warme weer konden vertoeven a la Vondelpark, was het een park wat in de hoogte is aangelegd. Heuvel op en af en dat met een gevoelstemperatuur van 32 graden keken we onze ogen uit wat de bevolking nog voor lagen kleding aan hebben. Wij stikten al bijna een moord maar de dikke broeken of toren hoge hakken was hier de dresscode.
We zijn avonds lekker wezen uiteten aan de party pier, de boulevard aan de pearl rivier waar je prachtig uitzicht hebt en daarnaast fijn op een terras kan plaatsnemen.

Zondag was het (vr)eetfestijn om 09:00h geopend. We hadden allen uit Nederland verschillende paasproducten meegenomen voor een gezellig ontbijt. Het hotel hadden voor ons 21 stoelen en tafels gereserveerd in een U vorm, om het extra compleet te maken.
Buikjes water goed rond van de paasstol en de eieren van eitje-tik.

Maandag zijn we begonnen met de noodsituaties uit te oefenen. We hebben al in verschillende simulators gezeten die verschillende situaties kunnen nabootsen. Van turbulentie tot rook in de cabine of noodlanding shock. In het echt zal het natuurlijk nog enger voelen maar is toch een goede oefening, en dat baart kunst.
Woensdagochtend hadden volle toetsen dag, eerst hadden we noodsituatie handeling toets waarbij ik m'n toets op 1 punt niet behaald had. Ik voelde echt de grond onder mij wegzakken, was namelijk echt teleurgesteld in mezelf. Uiteindelijk heb ik het wel behaald doordat verschillende Engelse zinnen en antwoorden niet correct in het systeem stonden, hakuna matata!!
Vrijdag hebben we de laatste toets van de week over survival kit en evacuatie producten om schade tot zo klein mogelijk te beperken.

Aanstaande zaterdag is het de eerste Koningsdag in tijden en ook wij laten dit niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Er is een Nederlandse vereniging gevestigd in Guangzhou, die wekelijks activiteiten organiseren. Aanstaande zaterdag is dan ook door hen geregeld. Het feest vindt plaats in het Marriott hotel in de stad. Meezing nummers, prijzen voor best dressed en loterij om niet met legen handen te vertrekken, wie weet. Niet iedereen van de groep gaat mee maar er blijft toch nog zeker een gezellige oranje gekte over.
Ik kijk er naar uit en zeker ook omdat deze drukke week vol toetsen en stress voorbij is, hierna hebben we nog veel zwemmen en leren we ook over de Boeing 777 type vliegtuig en de nieuwe Dreamliner Boeing 787. Nederlandse vlag uit, oranje dress aan en gaan met die banaaaaaaan..

• 23 April 2014 - 08:17

Marjorie:

Hartstikke goed, weer een paar toetsen in de zak! Dikke kus, x

• 23 April 2014 - 20:34

Theo:

Erg leuk meid goed verslag
    gaat je goed he ,ben trots op je .
    Pap

• 03 Mei 2014 - 22:16

Marga:

gaaf, gaaf,gaaf, wat een leuk verslag weer, kan niet wachten hahahaha, Succes verder