Hap, hap in m'n krokobil - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Hap, hap in m'n krokobil - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Hap, hap in m'n krokobil

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

03 Mei 2014 | China, Kanton

Er is alweer een goeie week voorbij vol avonturen en belevenissen. Vorige week donderdagavond hebben we met school een cruise over de pearlrivier gemaakt. We gingen er na het avondeten heen waardoor de schemering steeds donkerder werd en de lichtjes van de omliggende gebouwen meer zichtbaar werden. Het was echt prachtig om te zien hoe de skyline er 's avonds bij lag.

Zaterdag hadden we de eerste Koningsdag sinds tijden en we konden dit niet aan ons voorbij laten gaan. Via via kwamen we erachter dat een Nederlandse organisatie een koningsfeest organiseerde. Dus daar zaten we dan oranje en al in de taxi naar het Marriot hotel waar het feest plaats vond. Ze hadden het prachtig aangekleed en onderweg moesten we de voetstappen van Max en Alex volgen. De feestzaal was gezellig vol en het personeel stond in Volendams tenue. Er stonden verschillende oud Hollandse spelletjes in de zaal en drankjes/hapjes op iedere hoek. Twee bandjes speelde bekende nummers en een DJ maakte het af. Er was een lucky draw waar we allen
een naamkaartje in deden met kans op mooie prijzen. Een meisje uit onze groep was de gelukkige winnaar van een van de prijzen, erg tof! Klapper op de vuurpijl nog een overheerlijk broodje kroket, hmmmm.. Het was echt een leuke avond om even rondom Nederlanders te zijn, sommige wonen en werken hier al jaren. Ennn ze kennen allemaal de maatschappij en kijken er naar uit om ons eens aan board te zien.

Afgelopen week was het een korte lesweek. We hadden enkel maandag en dinsdag les en woensdag hadden we weer een uitje met de klas. Deze week stond in het teken van zwemmen, we hebben geleerd hoe je in geval van een noodlanding op zee, je moet evacueren en je klimt op een raft. Sommige deuren kunnen worden geopend en transformeren de glijbanen als raft. Zo kun je blijven dobberen op zee totdat iemand je komt helpen (als je geluk hebt) Het was echt onwijs leuk om mee te maken, zo'n raft is goed stevig en niet als een oranje opblaasbootje van speelgoedfabrikanten. Daarnaast leerden we reddingzwemmen en bij sommige type vliegtuigen transformeren de glijbanen niet als raft waardoor je wel in zee moet blijven liggen. Je hebt verschillende manieren hoe je elkaar dan warm kan houden of het minder zwaar is als watertrappelen. Dinsdag hadden we weer zwemmen maar dit keer de zwemtest, 150m banen zwemmen binnen 7min. Ieder van ons deed dat met een figuurlijke vinger in z'n neus. TJAKKA!

Woensdag vertrokken we vroeg naar het visum bureau. We krijgen namelijk een jaarlijkse verblijfsvergunning voor China. Ze waren daar erg onder de indruk van ons allemaal en werd er binnen no-time een fotoshoot setting neergezet. Ze hadden bij onze aanvraag de medisch ok verklaringen ingenomen en wilde het pas teruggeven als we op de foto gingen en ze een video konden maken. Zo zie je maar dat het hier soms heel anders aan toe gaat, dan bij ons in Nederland. Daarna vertrokken we naar het crewhotel waar we straks verblijven als we op Guangzhou vliegen, dat is namelijk een ander hotel dan waar we nu verblijven. Dit hotel zit dichterbij de luchthaven waardoor je na de vlucht rollend het hotelbed in kan duiken. We hebben de meldkamer en briefingkamers bezocht en het platform van waar de shuttle bussen vertrekken. In de meldkamer kregen we onze staff-ID nummer en ik ben nummertje 767587. Onze vinger werd gescand om dit persoonlijk te laten maken.
De ochtend vloog voorbij en waren in de middag al lekker vrij. Vandaag is de derde dag vrij op een rij, we hebben namelijk 1mei dag van de arbeid gehad en hebben daar nog extra vrije dagen aan vastgeplakt. Helemaal niet verkeerd want daardoor zijn wij ook lekker al deze dagen vrij.

Dat bijna iedereen hier vrij is hebben we gisteren gemerkt. We wilden sportief gaan doen en hebben de Baiyun Mountain beklommen en zo dachten duizend Chinezen met ons.
De Baiyun mountains liggen midden en loopt voor een groot deel door deze metropool. Prachtig om te zien dat er zoveel mooie natuur bestaat en in tact is in deze drukte. Het was nog best een aardige tippel met kleine weggetjes die ergens naar toe leiden, watervalletjes, glibberige stenentrappen, kikkervijver, het lijkt echt op een regenwoud. Daar liepen we dan in onze sportieve outfits in tegenstelling tot de bevolking. De hoge hakken in alle vormen en maten waren weer van de partij. Halverwege was er een grote steen a la de leeuwenkoning waar je al een prachtig uitzicht had over de stad. Het was gisteren ook een mooie zonnige dag waardoor de lucht meer geopend was.
We zijn helemaal tot de top geklommen. Dit punt heet Moxing Summit en geeft een nog mooier uitzicht weer. Echt een kick dat we het hadden volbracht!! Je ziet gewoon echt hoe hoog je bent gekomen en dat je echt in een stad leeft door middel van de torenhoge gebouwen. Onze voorgangers hebben er slotjes opgehangen zoals je dat in Parijs kunt doen.
De afdaling ging wat gemakkelijker en kwamen steeds meer drukte tegen. Onderweg stonden er bloemstukken in de vorm van vlinders en was er ook een vlindertuin met mega grote en prachtige vlinders. Je kan omhoog en omlaag met de kabelbaan maar zijn terug ook sportief gaan lopen. Met een paar muggenbultjes rijken en beetje spierpijn ben ik onwijs blij dat we het hebben gedaan. Unieke ervaring!

Het is vandaag ook prachtig weer dus ga ik zeker van genieten en misschien nog een lekker kleurtje opdoen! Vanaf morgen hebben we weer les en gaan we beginnen met de twee andere type vliegtuigen. Over anderhalve week zijn we klaar en hebben we de eindceremonie. Het is echt gek te bevatten dat het dan klaar is maar kijk er erg naar uit om te beginnen met vliegen..
Let's fly away!

• 05 Mei 2014 - 07:00

Marjorie:

Hoi mop, wat een leuk verhaa weer om te lezen, x