Het fijne van weggaan, is weer thuis komen - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Het fijne van weggaan, is weer thuis komen - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Het fijne van weggaan, is weer thuis komen

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

20 Mei 2014 | China, Kanton

I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.. Met een zonnetje die steeds verder doorkwam vertrokken we naar de verzamelplaats bij het restaurant 'Happy Monk' waar de gele fietsen van Cycle tours Guangzhou ons verlichten. Het was nog steeds goed weer maar toen we op de trappers stonden en hoorde je de bomen steeds harder waaien on ons heen. BAM stortbui, viel naar beneden, en niet een kleintje ook. Even gescholen bij een bakkertje waar ze vergelijkbare Albert Heijn croissants verkopen, perfecte smaak en geur dat we al niet meer dachten aan de kletsnatte zadels.
We vertrokken weer verder en reden door veel schattige straatjes en wijken waar auto's niet kunnen komen. Je zag hoe de bevolking woont en dat ze zo klein wonen dat er nauwelijks plek is voor een hurk toilet waardoor er op verschillende plekken openbare zijn gebouwd, over de geur nog maar te spreken. Ze leven nog erg primitief en bedradingen van elektriciteit hangt maar wat rond. Indrukwekkend om te zien, we kwamen langs een markt waar we de vrucht Durian hebben geproefd. Het komt oorspronkelijk uit Thailand en ziet er door z'n gele uiterlijk met stekels, best gevaarlijk uit. Het proeft naar een combinatie van de structuur van artisjokken met de smaak van knoflook en ui, ik dacht het is wat zoets en stopte een iets te groot stuk in m'n mond voor het lekkere. Ze maken hier veel gerechten mee en ook ijs.
Het weer werd niet veel beter en het was fietsen van schuilplek naar schuilplek. Uiteindelijk hebben we de fietsen neergezet aan de Beijing road, een Chinese straat vol Chinese winkels. Echt een plek waar je typische Chinese artikelen kunt krijgen. Hier bevond zich ook de tempel waar je weer even down to earth bent als je door die drukke winkelstraat loopt. Prachtige tempel vol goude boedistische beelden, waar je tot rust kunt komen. Je kan hier wierook stokjes aansteken en een wens in gedachten uitspreken, eerst 3x buigen voordat je de stokjes in het zand neerzet.
De fietstocht is uiteindelijk afgeblazen omdat het letterlijk in het water was gevallen, we mogen de tour nog eens komen doen dus dat is wel heel fijn. Het lijkt mij zo leuk om meer van de stad te zien waar je bijv nog nooit van gehoord had. Dat zit nog lekker in het verschiet!

Vorige week maandag was een van de laatste lesdagen in China. We hebben nog van de Boeing777 slide gesprongen, deuren geopend en geleerd over de functie van de canopy (geen idee wat de Nederlandse naam is) Dat is een groot zeil wat als tent kan dienen maar ook op de raft bevestigd kan worden om veilig en droog te zitten. Dinsdag hadden we nog een dag vol toetsen, m'n laatste theorie toets ook ruimschoots behaald en smiddags zijn we nog opnieuw ons uniform gaan passen. Ik ben opnieuw opgemeten voor m'n rokjes daarna ben ik met twee andere meiden naar de nagelstudio geweest en heb ik m'n voeten laten verwennen. Heerlijk en kost niks in vergelijking tot de Nederlandse prijzen.

Woensdag was alweer de laatste dag van de 3maanden, dan komt alles zo dichtbij en gek dat het daarna klaar is. We hadden smorgens eerst nog Chinese mondeling en smiddsgs de eind ceremonie met certificaten en ieder groepje had een leuke performances. Zij hadden ook een leuke presentatie iin elkaar gezet voor ons. Van foto's tot filmpjes en lieve woorden van de leraren. We hadden als groep onze mentoren in het zonnetje gezet en gaven hun beiden een overlevingspakket vol Nederlandse producten zodat ze ons niet te veel hoeven te missen en toen was het gewoon af... Ik ben nu gewoon volwaardig stewardess; een beetje genieten van de wereld, sociëteit baantje, beetje slapen op je stoel totdat iemand je nodig heeft, een trolleydolly, een alleen maar beetje koffie/thee serveren in het vliegtuig toch juffrouw, maar wat er uiteindelijk echt van je verwacht word en wat we uitoefenen is keihard werken, die 40 uur werken maar dat in paar dagen proppen, wallen door tijdsverschil maar altijd blijven lachen, ik kijk er naar uit om te beginnen!!

Wanneer m'n eerste vlucht is, is nog niet bekend maar ik geniet volop van het thuis zijn. Gezellig met ons gezin en m'n knappe mooiboy en de zon, wat een cadeau!