Sweet goodbyes - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Sweet goodbyes - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Sweet goodbyes

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

08 Maart 2014 | China, Kanton

"Tears in your eyes
Sweet goodbyes
We know how you feel right now
Losing dreams you've come to care about
We know what you need right now
You need to come on home so they can hold you tight"

Vorige week zaterdag vertrokken we met een gezellige club naar Shamian island, waar ik vorige keer al overschreef. Het was een mooie zonnige dag om het eiland te ontdekken. Vanaf de brug die zich met het eiland en de stad verbind, zag je al de koloniale Curaçao look-a-like gebouwen.
Prachtige fauna op het eiland en eerst een lunch gepakt met een fijne clubsandwich en warme frieten. Op het eiland zijn veel standbeelden te vinden die zich verbinden met de tijd van VOC. Ook stond er aan de kant van de pearl rivier een kanon, en laat dat nou net een leuk fotomomentje zijn. Chinese meneer geregeld als fotograaf en even met onze ogen knipperen was die ene meneer vermenigvuldigt of vertigvuldigt. Daar zaten we dan als kleine kleuters op een standbeeld kanon bezaait tussen de fotocamera's van klein en grote lenzen 'We kwamen er niet meer vanaf' Maar show must go on! Shamian island staat bekend om de trouwfoto's, overal liepen dan ook geliefden in kledij of op straat nog net worsten in die jurk.
Ik heb natuurlijk al een aantal keer in het buitenland gezeten voor stage waardoor ik gelukkig geen heimwee heb en onwijs naar m'n zijn. Ookal kijk ik soms ook uit naar Nederland. Maar toch heeft ons kleine kikkerlandje niet alles zoals de winkel 'Stradivarius'. Dit ken ik nog van m'n gran canaria tijd. Een Spaans kledingconcern voor al het vrouwelijk schoon op de wereld en laat die nou net ook hier in de buurt gevestigd zijn. Zondag op throwback tour en natuurlijk met iets terug naar het hotel na weer een drama wat betreft pinnen. Het is echt vervelend dat je niet overal het geld uit de muur kunt halen. Het was mij wel gelukt maar bij anderen is het steeds zo'n gedoe.

THE WHOLE POINT OF THE WEEK IS THE WEEKEND en wat gaan die weekenden toch snel voorbij. Afgelopen week hebben we maar liefst twee keer 'zwemles' gehad. Op maandag gelijk een sprong gemaakt van 500mtr naar 1000mtr. Daarna allemaal aan het zuurstof haha grapje. We gaan steeds beter Chinese woorden begrijpen, we hebben wekelijks les gerelateerd op het beroep. Woensdag hadden we ook echt informatieve les wat betreft getallen zodat we dit weer kunnen gebruiken met afdingen haha nee zo begrijp je steeds de andere cultuur beter.
Je zult wel denken waarom ik m'n blog begin met het stukje tekst uit het liedje van 'Krezip'. Woensdagavond was ik druk aan het leren voor m'n EHBO theorie toets toen ik het een vervelend bericht kreeg van een van de mede trainees. Zo snel als we konden, pakten we de lift naar de lobby beneden. Daar kregen we te horen dat hij gebeld was door onze contactpersoon uit Nederland dat hij niet geslaagd was voor de medische test die we vorige week woensdag hadden. Wat onvoldoende gescoord was, kreeg hij niet te horen maar hij werd donderdagavond op het vliegtuig terug gezet. Daar zaten we dat allemaal zo verslagen als wat, 'hoe kan dat nou?' Echt een klap in z'n gezicht en in die van ons. Hij is de enige die tot nu toe niet door de CAAC (Civil Aviation Authority of China) medisch ok is verklaard. Het ministerie voor het transport vervoer in China. Zij stellen regels en eisen op voor de avation branche hier. Zo sneu om te zien dat iemands z'n wereldje eventjes instort want we zitten hier toch alweer 3weken. Zo waren we nog maar met 21, aanstaande week hebben wij vrouwen nog een medisch onderzoek voor onze baarmoeders en eierstokken. We worden hier echt goed onderzocht en te bedenken dat je dit ieder jaar ondergaat, is het echt belangrijk om goed te blijven zorgen voor jezelf.

Donderdag kregen we de eerste theorie toets over het vak EHBO. We hadden eerst al een praktijk toets gehad en donderdag over de theorie stof. Ik was wel een beetje zenuwachtig, je wilt de toets natuurlijk wel gelijk behalen. Ennnnn, met 85% is ook deze toets in de pocket. TJAKKA!
In de avond zijn we met z'n allen gaan uiteten om toch nog even gezellig de tijd met z'n allen voor hem af te sluiten. Onze mentrixen waren ook helemaal van slag dat hij weg moest, hij was nml ook klassenleider waardoor hij veel voor de klas deed. Ze hadden geregeld dat we met een busje vol Hollanders naar de AirPort konden, zodat we echt met hem mee konden. Ondanks het verdriet was het busreisje net een schoolreisje en hebben de stiltes opgevuld met liedjes zingen. China Southern heeft er een zangclub bij. Op de luchthaven hadden we hem een boek gegeven waar we allen een tekst in hadden geschreven en mentrix had een groepsfoto uitgeprint. Ookal ben je nog zo kort met elkaar, bouw je toch samen met de groep een band.

Gisteren hebben we geleerd hoe je aan board een veiligheidsdemo doen. Als je op reis met het vliegtuig vertrekt krijg je voordat je op stijgt altijd een filmpje te zien met de regels aan board. Over hoe je de stoelriem gesloten moet worden, in bepaalde situaties hoe passagiers moeten reageren etc. We vliegen straks voor een Chinese maatschappij waardoor de omroepen aan board ook in het Chinees zijn. Tijdens de les vrijdag hebben we geleerd op welke Chinese woorden we moeten letten tijdens deze demo en hoe het word uitgesproken. De taal is knap lastig, er kunnen verschillende tonen voor 1 woord zijn maar dan kan het iets heel anders betekenen en gaat soms zo rap als spidy gonzales. Maar oefening baart kunst ;-)
In de avond onze was gedaan en naast het China Southern hotel waar dat kan genoten van een Chinees-Brabants worstenbroodje. Ze hebben hier veel bakkerijen en patisserieën, waar je ook heerlijk kunt zitten en je ziet dat Chinese mensen hier veel om geven.

Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen en ben ik met Irene naar de Subway gegaan om te genieten van een overheerlijk broodje zoals wij dat in Nederland kent. Het brood hier proeft veel na de melkwitjes van Albert Heijn, zoet dus. Soms kun je daar dan zo van genieten, we belandden erna in de walhalla voor vrouwen: Beauty center. Van kapperstoelen, nephaar, whitening maskers, plakkers voor grotere oogleden maar ook super mooie make up. Natuurlijk het een en ander aangeschaft, want ja het is allemaal zo goedkoop. Veel mall zijn net groothandels en ook hier dachten veel dat wij onze eigen toko in beauty runde.
We zijn net thuis van de stad, heerlijk gezellig buiten op terras gezeten met de heaters aan. Toch kreeg ik wel even brok in m'n keel toen ik een 7-jarig meisje met bloemen de kroegen af aan het gaan was. We waren dit keer ook bij die irische pub en vroeg aan die eigenares hoe oud ze was?! Maar haar moeder kan niet werken en heeft geen geld voor haar om naar school te gaan. Pff, dan moet iedereen toch wel echt blij zijn met wat je in het leven hebt en dat ik zo'n kans krijg als dit. Ik heb dat meisje wat geld gegeven want m'n kinderliefde hart brak echt.
Komende week hebben we twee examens dus morgen blijf ik heerlijk op m'n hotelkamer om alvast te beginnen met leren. Ik moet natuurlijk m'n score wel hoog houden!

Geniet van het weer!

M'n gedachte gaan uit naar de passagiers en collega's van het MH370 vliegtuig van KUL onderweg naar Beijing in China.