Een weer(eld) van verschil! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu Een weer(eld) van verschil! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

Een weer(eld) van verschil!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

10 Mei 2014 | China, Kanton

Vorige week zaterdag was het zoals ik al vertelde, geweldig goed weer. Echt bikini weer en daar lagen we dan languit op een heerlijk zonnebedje met op de achtergrond fijne lounge (slaap) muziek. Het was goed warm en de teller passeerde 30graden, even afkoelen in het water en verder relaxen want de spierpijn van Baiyun Mountain was goed te voelen.

Afgelopen zondag waren de vrije dagen voorbij en hadden we voor het eerst op zondag les. We trapten de 6-daagse schoolweek af met de stof over Boeing787 oftewel de 'Dreamliner' van de bekende ArkeFly reclame. Voor het eerst namen we de stof door via een programma op de computer. Erg handig, hierop word het per onderdeel uitgelegd en zie je ook met configuratie de plaatjes en bewegende delen voor je. Wat is dit een high-tech vliegtuig, zo mooi dat menig vliegtuigfan gillend gek word van plezier. Ik hoop dat ik ooit op dit type mag gaan vliegen, echt een feestje. Heel luxe en mooi interieur en veel handige tools voor ons stessen. Het type vliegtuig die nu van en naar Amsterdam vliegt is de Airbus A330 en gaat al langer mee dan vandaag.

Elk type vliegtuig die je behandeld op het trainingscentrum, word pas voltooid met deur opening praktijk toets en van de glijbaan test. De 787 is vergelijkbaar met de Boeing777, de Airbus is een hoger toestel dus de glijbaan was ook minder hoog. De deur is zit wel heel anders in elkaar dan bij de Airbus. We moesten de deur openen en sluiten in normale situatie en tijdens een evacuatie, voor de laatste had ik dat zware ding geopend binnen 14sec. Het is wel onwijs handig dat er een mechanisme in zit die je helpt de deur gemakkelijker open/dicht te krijgen.
In de middag hadden we de schriftelijke toets over het type vliegtuig en heb deze behaald met 96%.
Daarna werden we verrast dat onze uniformen af waren en op ons aan het wachten waren. De mannen onder ons werden gecharterd om de dozen in te laden in het busje en naar het hotel te brengen. Het is deze week namelijk een wereld van verschil qua weer, elke dag heeft het geregend en goed ook. De straten stonden blank en m'n aankoop van de week was dan ook m'n doorzichtige paraplu.

Wij, meiden zaten in de hotel lobby te wachten als kleine kinderen op een ijsje. Daar kwam de eerste lading, koffers. Prachtige zwart met bruine a la longchamp, Samsonite koffers. Ieder heeft een uniform zak, handtas, een 50cm grote trolley en een van 55cm. Het busje daarna waren de dozen vol pumps/boordschoenen, panties, drie soorten jassen en de uniformen. Vorige keer had ik jullie verteld dat we de roze uniform kregen maar het is toch de oud en vertrouwde donkerblauwe geworden voor ons Dutchies. Wie weet in de toekomst maar dit is ook echt een prachtpak! Ik ben er heel bij mee, enkel worden as dinsdag m'n rokjes nog een maatje kleiner doorgegeven (nooit verkeerd)Nu komt het echt zo dichtbij, alle spullen en de training is bijna af. SO EXCITED!!

Donderdag zijn we begonnen met de triple 7 type vliegtuig maar gelukkig lijkt dat type op de 787 in de verouderde versie. We hebben aanstaande dinsdag hier de laatste theorie toets van.

Gisteren (vrijdag) zijn we gezellig wezen eten bij een Turks restaurant met een groep en hebben daarna nog een lekker drankje gedronken op een overdekt terras. Als het hier regent is het niet gelijk koud, dat kon nog net! De laatste keer ghetto was het programma van vandaag voor Irene en ik, nog even de laatste spullen in slaan en hebben beide in een klein shopje vol bandage jurken, onszelf nog in een gewurmd om te proberen. We zijn goed geslaagd en hebben weer gezellig met een groepje gegeten bij Taikoo Hui. Dat zit midden in de stad en is een mall met de echt luxe merken en op de derde etage bevinden zich de restaurants. We konden het niet lagen om nog een brownie voor in het hotel mee te nemen van 'Awfully chocolate', how awful.

Hopelijk is het morgen (zondag) goed weer want we hebben een fietstour door de stad afgesproken. We hebben er veel zin in maar door het onstuimige weer, bekijken we het eerst morgen. Tijdens de fietstoer leer je nog meer over de stad en ontdekken we nog meer plekken. Het bedrijf is opgericht door een Nederlander, extra leuk.

Volgende week hebben we nog 3 dagen les, maandag gaan we verder met Boeing777, deuren en de glijbaan. In de namiddag hebben we nog een generale repetitie van de ceremonie. We moeten allen een performances geven. Ons groepje gaat ipv Chinese expression, Dutch expression geven aan de zaal met daaraan vast een spel waarin we een koning en koningin tegen elkaar laten strijden. Wie heeft het beste geheugen, weet de uitspraken en zal er winnen?

Dinsdag de theorie toets en woensdag hebben we een Chinese mondeling en eind ceremonie waarin we onze certificaten ontvangen en dan is het echt voorbij na 3 maanden hier, het komt nu zo dichtbij! Heel gek maar ook fijn, ben klaar om te gaan beginnen en kijk er erg naar uit om lekker thuis te zijn!
Time flies.....

• 10 Mei 2014 - 18:17