She believed she could so she did! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu She believed she could so she did! - Reisverslag uit Kanton, China van Jolien Meijer - WaarBenJij.nu

She believed she could so she did!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

14 Maart 2014 | China, Kanton

"Dit moet een zondag zijn" zo voelde afgelopen zondag ook echt. Eerst heerlijk geslapen maar wat kunnen die wolken hier te keer gaan. Donderend uit m'n bed, naar het ontbijt en weer even terug erin. Overdag heerlijk rustig aan gedaan en al wat cabine service theorie doorgenomen voor de toets.

Maandag, nieuwe start van de week om er weer het beste van te maken! We zijn deze week begonnen met de theorie toe te passen in de praktijk. We kregen afgelopen week iedere dag les in een nagebouwd vliegtuig. Op de 7e verdieping staan meerdere type vliegtuigen nagebootst.
China Southern Airlines is een vier sterren luchtvaartmaatschappij wat ook naar voren komt in de service richting de passagiers aan board, zo is er een speciale manier om een dienblad vast te houden en moet je hier om heen draaien indien je weer terug loopt zonder het blad mee te bewegen of dek je passagiers lekker toe als ze slapen maar ook is hier net weer anders zoals je misschien gewend bent. Open houding en veel buigingen hoort bij de Aziatische cultuur en zie je terug in procedures.
Onze mentrix doet veel aan yoga en dat leert ze ons ook. Vaak na de pauze helpt het je weer even te concerteer en letten op je ademhaling. Lekker zweverig denk je vast, maar het helpt echt, je word er zen van.. Zzzzzz

Dinsdag begon de toetsweek met praktijk examen voor de safety demo. We moesten reageren op de Chinese en Engelse omroep en tjakka behaald. In de ochtend hadden we eerst baarmoeder en eierstok onderzoek bij de medische afdeling van CZ. Op weg met een buik vol water lag ik daar op zo'n groen papieren beschermingshoes van de ligbank. Maar m'n waterbuis moest overstromen en moest nog even terug naar de wachtkamer om nog eens 3 fleskes water erin gegooid en even gelopen (schijnt dan te zakken). Als je genoeg water in je blaas hebt, kan de gynaecoloog goed jouw baarmoeder zien en/of de mini-me. Uiteindelijk was m'n Zuid-Chinese zee klaar voor de echo, aankomende week zullen we te horen krijgen of we fit to fly zijn maar de babyshowers kunnen nog wachten (gelukkig maar!) Je hebt hier trouwens enkel Franse toiletten bij openbare gelegenheden. Ik moest echt even opnieuw leren plassen hahahaha en de Chinese bevolking begrijpt tor nu toe niet hoe ze op de voor ons bekende wc's moeten plaatsnemen. Ze staan namelijk op de toiletbril met hun schoenen zodat ze vooralsnog gehurkt zitten.

Woensdag was de tweede examen dag met een theorie toets over cabine service, om jullie een beeld te geven. Dit gaat over alle regels wat betreft safety en service aan board. Zoals de verschillende wijnen, theeën, verschillende soorten maaltijden, speciale passagiers, afkortingen, werkprocedures en Chinese zinnen. De toets bestond uit 70 multipulvhoice vragen, na alle vragen beantwoord te hebben, kregen we formulier te zien met onze scores. Iedereen had boven de 90% gescoord, erg knap en m'n score was 97%, heb m'n score dus hoog gehouden. Voorbereidt hebben we op woensdag geleerd 'Hoe je de werkzaamheden voor een hele vlucht uitvoert' Voordat passagiers aan board gaan, moet je als stewardess veel taken behandelen ; Je checkt of alle benodigdheden aan board zijn, van zwemvest tot stoelriem, dekens, oortelefoons. Je checkt of de materialen aan board werken, televisie schermen het doen, lampjes, ovens, omroep, toiletten, maaltijden en of alles goed schoon is enzovoort. Indien iets niet ok is, kan dit nog verholpen worden voordat de passagiers het vliegtuig instappen. Je krijgt van het grondpersoneel te horen of er speciale passagiers op de vlucht zitten zoals passagiers die assistentie nodig hebben, kinderen die zonder begeleiding reizen, passagiers die niet de taal spreken, zwangere vrouwen ook hoor je hoeveel passagiers er op de vlucht zitten en dan kan het boorden beginnen.
Ik zat in een ander groepje dan normaal maar juist leuk en fijn om weer met anderen samen te werken.

Donderdag hebben we de gehele dag geoefend en een oefen praktijk waar we lieten zien hoe het moest en we daarna feedback konden ontvangen. We hadden de rollen onder elkaar verdeeld en ik was de purser. Een purser is de leidinggevende op de vlucht. Bij China Southern heb je flightattendants economyclass class -> flight attendants business/first class -> purser -> chief purser, die dus daar net weer bovenstaat. Samen met een ander groepje waren we volgens onze mentrix het meest duidelijk en service gericht van die dag, wat ons weer extra moed gaf voor vrijdag (het echte praktijk examen)
In de avond heb ik nog gestudeerd op m'n omroepen voor aan board. Je overlegt via telefoon met collega's en via de microfoon spreek je passagiers toe met vlucht gerelateerde informatie. Als ik straks vlieg moet ik ook omroepen in het Engels en in het Nederlands.

Vrijdag D-Day, tijdens ons praktijk examen kwam de Chinese media binnenvallen met camera's en al. Ze hebben ieder van ons gefilmd en anderen nog geïnterviewd voor de Chinese televisie. Dit media bureau had de opdracht gekregen om een documentaire te maken en waarschijnlijk gaan ze dit dus monteren en uitzenden op CCTV. Dit is een van de grootste tv zenders van heel China. ... We're FAMOUS!
We hebben ook deze praktijk toets met ons groepje behaald en als klap op de vuurpijl kregen we om 12:00h al weekend. Wauw, hapiness is passing all the week exams!
Het weekend weer ingeluid in de nagelstudio, moet je nagaan dat je hier voor €7,- heel je nagels laat doen waar ik in Nederland bijna 8x zoveel voor betaal (geluksmomentje)

Dit weekend gaan we er weer goed van genieten. Morgen met een groepje winkelen, want dat kunnen wij vrouwen zo goed en voor zondag gaan we ook iets leuks bedenken! Op zondagochtend komen de huidige Nederlandse crew aan, ieder jaar krijg je nadat de medische keuring een week opfriscursus en dat moet je ook behalen om verder te mogen vliegen. Ze verblijven ook in het hotel, dus dat word een dolle week!!
Volgende week krijgen we les over het type vliegtuig waar we op gaan vliegen, leren we waar we alle benodigdheden kunnen vinden en krijgen we emergency training in de simulators. Dat zijn ook nagebouwde vliegtuigen, maar die kunnen echt bewegen en bijv verschillende situaties nabootsen. Van turbelentie tot rook in het vliegtuig zodat we de passagiers moeten evacueren via de glijbaan. Nooit het kind in jezelf verliezen en lekker glijen dan maar :-)!
Tot volgende week!!! Oja, ik zit alweer op de helft!, TIME FLIES

• 14 Maart 2014 - 18:56

Marjorie:

Héérlijk verhaal, fijn weekend xxxx